Seg chokladkaka



Hej
,
Det bästa Mormor vet är när jag bakar min sega chokladkaka.
Den kan man fixa lätt som en plätt.
Kanonbra att överraska mamma-pappa-mormor-morfar-farmor-farfar och kompisar med.

Vad behöver man, jo:
2 ägg
3 dl socker
225 g smält margarin
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
150 g hackade hasselnötter (om man inte tål nötter så strunta i dom)
  • Kolla att du hittar det där i köket i alla röriga skåp med saker.
  • Sen är det bara att sätta fart.
  • Nu är det bara att blanda alla sakerna och hacka hasselnötterna (om man nu klarar av att käka nötter)
  • Leta på en ungspanna - finns säkert i ett skåp där stekpannor och sånt finns.
  • Om du lyckas hitta bakplåtspapper lägg den i pannan, men det funkar rätt bra om man tar lite hushållspapper och margarin och kladda in pannan med också.
  • Häll i smeten i  pannan och strö på nötterna.
  • Sätt på ugnen på 225 grader (du får kolla om det är en varmluftsugn - då räcker det med 200 grader)
  • Nu tar du en liten paus. Ring en kompis eller kör ett snappt dataspel.
  • Nu är det dax, inget dataspel eller prat med kompisar för nu ska kakan in i ungnen
  • Sätt äggklockan på 10 minuter eller kolla på klockan på armen. Eller räkna till 600 hundra (men jag lovar det är jobbigt för man kommer av sig.)
  • Ta ut kakan efter ca. 10 min och låt den stå en liten stund.
  • Nu har du lyckats göra den godaste kakan.

Ha det så bra!

Mormors sambo/kille


Kommentarer
Postat av: Linda

Sååååååå god! =)

2011-05-01 @ 16:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0