Mobbning



Det är fortfarande många barn som är mobbade i skolan.
Det var så förr och är även så nu.
Men man kan göra något åt det.

Jag hittade en berättelse av en mobbat tjej som gjorde något åt det och det hon gjorde
kan kanske hjälpa någon som är utsatt idag. Här kommer berättelsen:

"Jag är en tjej på 18 år och jag vill gärna berätta om nina egna erfarenheter från min
skoltid.

Jag började bli mobbad när jag gick i första klass. Det höll på till nionde årskursen.

Det var alltid samma pojkar som mobbade mig. Det var alltid något som var fel - antingen
kläderna, håret eller sättet att vara... Jag var ständigt rädd för att bli ensam med dessa
pojkar och försökte alltid unvika dem. De hade tydligen utsett mig från första början till
ett objekt att mobba.

En dag orkade jag inte med det längre utan kom hem helt förgråten till mamma och pappa,
som inte förstod varför. Jag hade ju tidigare lyckats dölja det rätt så bra.

Pojkarna hade överfallit mig efter en skolfest och börjat sparka mig på benen medan en
höll i mig.

Pappa och mamma tyckte att det var på tiden att de slutade mobba mig och kontaktade
pojkarnas föräldrar. Föräldrarna kom hem till oss med sina respektive söner och vi pratade
igenom det. Efter det mötet var det aldrig någon som mobbade mig mer.

Nu, några år senare, är vi faktiskt riktigt goda vänner!

Jag tror att om vi ska få bort mobbningen i skolan måste vi prata om det tilsammans. Jag
är otroligt tacksam för vad mina föräldrar gjorde då och jag hoppas att många andra föräldrar
följer detta exempel.

F d mobbad"

Vad tycker du om mobbning och vet du något bra sätt att komma åt det?
Kanske är du utsatt själv men vågar inte berätta det.
Kommentera gärna nedan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0