Marknadsgodis - Marknadsnougat



Har idag 'kokat' lite marknadsgodis s.k. marknadsnougat.
Oh, va gott det blev - men vilken kaloribomb! Det är lätt att göra själv. Ska visa här hur jag gjorde:





Först siktade jag 3 1/2 dl mjöl, 2 dl florsocker, 1 msk kakao och 2 tsk vaniljsocker
i en skål för att det inte ska bli klumpar.







Sedan kokade jag ihop 20 g smör och 40 g kokosfett med 1 dl vatten och 3 dl
socker. Det ska bara kokas upp nån minut så att sockret löser sig.




Därefter hällde jag koket i skålen med mjölblandningen.




Nu vispade jag allt en kort stund så det blev väl blandat. Smeten ska vara tjock
men den ska fortfarande kunna hällas i en form.




Jag lade ett bakplåtspapper i en form och siktade över lite florsocker, då lossnar
bitarna lättare.




Nu fyllde jag på med smeten och ställde den för att kallna. Sedan kom den in
en liten stund i frysen för att den skulle stelna. Det gick ganska fort.




Efter den hade stelnat plockade jag ur den ur formen och skar små bitar med
en pizzaskärare men det går med en vanlig kniv också.







Nu var det bara att mumsa i sig. Åh så gott! (Ska förvaras svalt.)


Det går naturligtvis att göra större satser. Ta då dubbelt så mycket ingredienser.

Tyvärr blir ju godisarna i rumstemperatur mjukare, så vill man ha hårdare godis får
man ta bara kokosfett.
Använd inte flytande margarin - då mjuknar de fortare.


Lycka till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0