Kräftkalas - den klassiska augustifesten



Nu har tiden kommit då det är dags igen för den klassiska augustifesten
- Kräftskivan eller kräftkalaset-

Trots att den fixa premiären är borttagen sedan 1993 och kräftan får säljas året runt, tycker många
ändå att den rätta tiden för kräftskivan är i augusti.

Att gå och fiska kräftor är ett äventyr, men det finns ingen garanti att man får några. Så vi brukar
köpa några paket färdigkokta och koka om dem för att det ska bli ett kalas med kräftor.

Ovan håller jag på att koka om 80 kräftor. I den stora kastrullen ryms det 60 stycken och i en annan
blir det 20. De blir mycket godare då.

För 60 st kräftor kokar jag upp 5 liter vatten
med
5 sockerbitar
1 ½ dl grovt salt utan jord
och
massa med krondill i.

(Nu finns ju dill nästan i varenda trädgård)

Sedan häller jag de upptinade kräftorna i och låter de bara koka upp.
Därefter ska de fort kylas ned - vilket jag gör i diskhon med kallt vatten.

När de har blivit svala ställer jag hela kastrullen svalt under natten tills vi ska äta de.
Vanligtvis hamnar de i jordkällaren, men har man inte en sådan går det ju bra med en
svalare plats.



Har man nu haft turen att få levande kräftor så kan man för 20 kräftor använda en lag
bestående av:

2,5 l kallt vatten
1 dl grovt salt utan jod
3 sockerbitar
massa med krondill

Skölj kräftorna flera gånger i kallt vatten.
Lägg i kräftorna när vattnet kokat upp och låt dem koka i 10 minuter.
Drag kastrullen av spisen och ställ den kallt.
Peta ner två färska dillkronor i spadet.
Kräftorna ska stå i sitt spad över en natt.
Servera med Pain Rich eller vitlöksbröd, ost, öl och nubbe.

Till kalaset hör ju även till att man har ett antal roliga nubbevisor och sådana kan du hitta här.

Ha det gott!



Kommentarer
Postat av: Aida

Vilken fin blogg du har!

Jättebra inlägg, här ska jag kika in fler gånger!

Tack :)

2011-08-20 @ 22:32:21
URL: http://aidalazarian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0