Vivagina med Kim Anderzon





För några veckor sedan fick jag en inbjudan via Facebook. 
En av mina vänninor tyckte att det vore kul om jag kom
till föreställningen "Vivagina" med Kim Anderzon

Jag blev nyfiken, för att titeln på föreställningen var ju inte så
vanligt och jag kände inte så mycket till om Kim Anderzon.

Så jag kollade runt lite på Google och läste att Kim Anderzon
framförde denna föreställning första gången på Mosebacke
Etablissement 1997. Sedan dess har det gått många år och
många föreställningar för fulla hus.

Vivagina
är en en-kvinnasföreställning. Kim Anderzon spelar alla roller. Pjäsen, som är skriven av amerikanskan Eve Ensler, bygger på intervjuer med cirka 200 kvinnor i alla åldrar om deras förhållande till det allra mest intima, mytomspunna, livets ursprung, det onämnbara.

Det lät ju spännande, tänkte jag och frågade om mina grannfruar vill följa med. De tyckte att det lät kul.
Så jag tackade ja till inbjudan och vi köpte biljetterna. Nu var det bara att vänta på dagen och se om det skulle bli kul.

Dagen kom och vi åkte bil tillsammans till teatern. Där fick vi bra platser och tog en fika innan föreställningen. När alla hade satt sig kom det in en kvinna gåendes mellan bänkraderna och började prata med de som satt närmast gången. Hon frågade vad de heter och började bekanta sig med de. Det började ju bra. Redan här skrattade vi rätt mycket. "När tittade du på din vagina senast?" frågade Kim och föreställningen var igång. Sedan visade det sig att det var mest kvinnor och 3 (!) män på teatern. De tre blev ju naturligtvis måltavla för Kim. Även de som hon bekantade sig med blev indragen i konservationerna. Hur som helst. Föreställningen höll på i en och en halv timme och vi skrattade nästan hela tiden.

Vilken kvinna denna Kim Anderzon! Hon har förmågan att underhålla och ta fram sånt som vi inte pratar om så mycket. Många kvinnor kände nog igen sig i det Kim skämtade om och det blev en mycket rolig eftermiddag för oss. Tårarna rann ned för kinden av skratt.

Har du möjlighet att se denna föreställning så rekommenderar jag den varmast.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0