Rengöring av altanen, trall



Våren inbjuder till rengöring utomhus. Altanen får ofta en ful färg under vintern och är dessutom
smutsig. Jag gjorde min ren förra veckan. Det tog lite tid men är värd besväret.

Det finns lite olika metoder.

Själv tog jag fram högtryckstvätten, såpa, klorin,
varmvatten, citronsyra och en skurborste.

Jag fyllde en hink med 10 l varmt vatten
2-3 dl såpa (gul eller grön)
2 påsar citronsyra (ICA)
1½ dl clorin

Har man inte citronsyra kan man ta ättika. Det ska motverka alg- o mögelbildning.

Sedan är det bara att skura på.
Låt verka minst en timme eller längre men inte så länge att golvet torkar upp helt.
Därefter spolar man allt rent och låter det torka.
Man ser först nästa dag hur resultatet blev om det inte är extremt torrt ute.



Men man kan också använda en altantvätt.
Det finns ett antal färdiga regöringsmedel till en sådan i handeln.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0