Steka kantareller



Det är ju kantarell- och plocka-svamp-tid just nu.
Jag ska här berätta hur jag gör med kantarellerna och hur jag stekar dem.

Först måste man ju antingen plocka kantareller eller köpa dem.
Plocka själv är mycket roligare. Vi var ute i skogen i går och här är resultatet.



Sedan rensar vi/jag kantarellerna.
Jag tar bort allt barr, mossa, blad, underdelen av foten som jag knipsar av under
rinnande kallt vatten. Efter det lägger jag svampen i en sil där den får rinna av.



Nu är det dags att hetta upp en stor stekpanna.
Jag lägger i de rensade svamparna och låter de koka en liten stund så att allt vatten
kommer fram.




De säger att man ska låta svampen koka i sitt eget vatten tills allt vatten är borta,
men jag håller inte med. Har gjort så förut och då blev svamparna allt för mjuka
och sönderkokta. Det kan ibland bli riktigt mycket vatten och då tar det tid.



Så nu häller jag kantarellerna med sitt vatten i en durkslag/sil för att vattnet ska rinna av.



Under tiden skalar och hackar jag en lök och tar fram smör eller margarin.
Smör är godare än margarin.



Nu stekar jag lätt de hackade löken i smöret.



Därefter häller jag de avrunna kantarellerna tillbaka i stekpannan och stekar de en bra
stund så att allt resterande vatten är borta och kantarellerna känns fasta och stekta.
Jag smakar av de med salt och evtl. lite vitpeppar. Ibland kan jag även tillsätta lite
soja.


Kantarellmacka

Sedan är det bara att servera de eller lägga de på en rostat smörgås eller göra
en svampstuvning eller frysa in dem när de har kallnat.

Smaklig Måltid!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0