Hur tvättar man kläder m.m.?


Jo, det är ju fortfarande många som inte vet hur man tvättar sina kläder,
så jag tänkte ta upp det så lätt som möjligt här.


 

Börja med att kolla om det finns en tvättstuga där du bor eller om du måste ha en tvättmaskin.

Kolla sedan om du måste boka tid i tvättstugan.
Inne i tvättstugan finns det utförliga beskrivningar hur man hanterar de olika makinerna.

Många krånglar till det i onödan med alla tvättråd.

Eftersom jag har tvättat i minst 30 år så har man fått en viss rutin.
Jag börjar alltid med att lägga all tvätt på golvet. (tömma tvättkorgen)

Sedan sorterar jag tvätten efter 'färg' i olika högar:
(var noga med att kolla alla fickor så att inget fastnar i tvättmaskinen)

vit tvätt
röd tvätt
mörk tvätt
Yllekläder
känsliga kläder som inte ska centrifugeras eller som ska handtvättas

extra smutsig tvätt

Sängkläder

De allra flesta kläder går idag att tvätta i 40 resp. 60 grader.
(Små barn och gubbar kan ha extra smutsiga kläder som bör tvättas i 60 grader för att få rent.)

Sedan är det bara att tuta och köra.
In med tvättmedel i stora facket och sköljmedel i facket som är avsedd för det.

Välj programmet som tvättar i 40 resp. 60 grader

Tryck på start.

Efter en visstid (beroende på maskin) så är det klart för att hänga på tork eller
lägga det i torktumlaren.

Svårare än så är det inte!

Det är bra för tvättmaskinen att köra någon gång 90 graders programmet.
Man kan kolla om man har några sängkläder som tål det eller några handdukar.
Badrockar går också bra. Då får dem vara med i maskinen. Annars kör man den utan tvätt.





Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Anna

Tacktacktack!! Detta räddade mig från ett IG på en inlämningsuppgift om tvätt. TACK! :)

2011-01-27 @ 21:39:40
Postat av: Mormor

Hej Anna,

det glädjer mig att kunna hjälpa till med din uppgift.



/Mormor

2011-01-27 @ 22:32:38
Postat av: Patrik

Hur lång tid brukat tvättmaskinen behöva ha på sig ungefär innan den kört klart sitt program?

2011-03-02 @ 16:29:16
Postat av: Mormor

Hej Patrik,

det är väldigt olika från maskin till maskin. Snabbprogrammen brukar ta mellan 30-45 min och de vanliga program tar mellan 1-2 timmar. Nästan alla nya maskiner har väldigt långa tvättprogram, ca 1 tim och 50 min. Vet ej vad du har för maskin, men det brukar stå i bruksanvisningen till maskinerna hur lång tid varje program tar.



Hälsningar

Mormor

2011-03-02 @ 16:44:39
Postat av: Patrik

Då tackar jag för den informationen :)

2011-03-04 @ 16:45:42
Postat av: Dennis

Det är visserligen bra med sexuellfrigjordhet och att man kan vara så öppen med sin sexualitet, men snälla bespara oss de vulgära anspelningarna på sex. Annars bra sida för dom som inte kan tvätta!

2012-03-28 @ 15:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0