Pioner - Paeonia - Peony




Ett urgammalt, världsberömt talesätt från Kina lyder:


Vill du bli lycklig en dag - drick en flaska vin.
Vill du bli lycklig en månad - skaffa dig en kvinna eller man.
Vill du bli lycklig hela livet - skaffa dig en trädgård med pioner!

När vi tog över torpet fanns det en massa vackra blommor men konstigt nog ingen
pion. Ser man runt om bland alla gamla torp så blommar det en massa pioner just
i maj-juni och lite in i juli. Så vi skaffade en hel hög med pioner som, efter några års
väntan, äntligen blommar varje år. Jag älskar pioner!

Pionen har allt man kan önska sig av en trädgårdsväxt. En skönhet som tävlar med
gammelrosens ljuvliga doft och fantastiska hållbarhet. Den är också utmärkt att ha
som snittblomma i vasen. Dessutom är pioner lättskötta om de får en bra start vid
planteringen och de kan bli 50-100 år!

Christina Krupke från Guldsmedsgårdens plantskola har gjort en bra teckning som
visar hur man plantera en luktpion:



OBS! Buskpioner ska planteras som rosor (längre ner) men med samma jord som ovan.

Bästa planteringstid
är slutet av augusti/början av september och tidig vår. Undvik att
plantera under heta sommardagar.

Pioner tycker om väldränerad, näringsrik, lucker lerjord. Bearbeta den minst 50 cm
djupt och brett. Blanda den väl med 1-2 l brunnen kogödsel och en näve benmjöl. Köpt
påsjord kan användas som jordförbättring men använd inte enbart sådan.

Ovansidan av rotsystemet, som har små rosa skott, ska ligga högst 5 cm under jordytan.
Detta är mycket viktigt. För djup plantering är den vanligaste orsaken till att plantan inte
blommar.

Passa nyplanteringar med vatten, speciellt på våren. Året derpå sköter de sig själva. Vattna
bara vid mycket torra dagar.

Täck platsen med granris under första vintern! Använd inte löv!

Myrorna som springer runt på knopparna behöver du inte oroa dig för. De gör ingen skada.

Sätt gärna pioner i halvskuggigt läge, det förlänger blomningstiden.

Lite ren träaska några gånger per år runt plantan förebygger gråmögel.

Pioner behöver ofta bindas upp eller någon form av stöd. Särskild när det regnar.


Omplacering

Det är en myt att det inte går att omplacera en pion. Iband märkar man att en pion inte trivs
på nuvarande plats. Jag har flyttat flera pioner när de inte vill ta sig.
Flytta den i september/oktober när balden har vissnat ned och stör rotsystemet så lite som
möjligt.

Här är lite bilder av mina pioner:
Alla har inte blommat än men jag har bilder från förra året. Ska ta nya bilder i år när de blommar.


Buskpion Rocky                                                     Rosa buskpion       


Durchesse de Nemours                                         Festiva Maxima  


Röd bondpion                                                         Sarah Bernhardt  


Edulis Superba                                                      Peter Brand  


White Cap                 (Denna speciella pion fick jag av mina döttrar i födelsedagspresent)


Yellow Crown                                                        Honey Gold


Choral Charm                                                       Catharina Fontijn                 


MR G.F. Hemerik                                                 Gay Paree                                   


Suru-ga                                                               Tamate-Boku      


Buckye Belle                                                      Lady Alexander Duff    


Hakodate                                                       General Mac Mahon   


Karl Rosenfield                                          Inspecteur Lavergne    


Jag njuter varje år!


Kommentarer
Postat av: Birgitta Nyberg

Vet Du om det går att växtfärga med pioner.

Tack på förhand

2011-01-23 @ 19:34:00
Postat av: Kristina

Hej :) Så underbara blom bilder, Jag är uppväxt med nära till min mormor som hade massor av vackra väldoftande pioner, vackra gångar med dessa hade hon. Tyvärr så har de som tagit över huset inte behållit dem och jag undrar nu om du kan ge några tips på var jag kan hitta plantor till min trädgård, jag minns stora vita och rosa väldoftande men vet inte vad det kallas, tror det kan vara någon typ av bondpion men de jag hittat har varit utan doft. Så ledsen över det och hoppas på hjälp att återskapa de vackra barndomsminnet <3 Tack för en vacker sida. Mvh / Kristina

2011-04-26 @ 10:16:19
Postat av: Mormor

Hej Kristina,

tack för din kommentar. En pion som jag genast kommer att tänka på är "Sara Bernhard". Den har stora blommor och doftar härligt. Här ute på landet i de gamla torpen har många just "Sara Bernhard, Edulus Superba, Karl Rosenfiled, Festima Maxima samt vita och röda bondpioner" Jag ska snart skriva ett nytt inlägg om just doftande pioner.



Du kan köpa bra exemplar här:

http://www.guldsmedsgarden.se/butiken.html



Har köpt många pioner av de och fått bra service.



Kram

Mormor

2011-04-26 @ 12:04:34
Postat av: Anders Bohman

Finns det någon intressant info om Gay Paree?

Skulle gärna vilja veta isf. Har ca sju stycken som kommer upp nu för andra året. Älskar dem för de är så vackra :-)

2011-05-27 @ 09:00:24
Postat av: Mormor

Hej Anders, jag vet bara detta om denna pion:

(Paeonia lactiflora) Japansk. (Auten 1933, USA) En mycket vacker pion! Blommar med fyllda körsbärsröda/ vitrosa blommor i juni-juli. Lång blomperiod. Trivs i näringsrik och mullrik jord. Höjd 70-90 cm. Belönad med en guldmedalj 2000. Kan ta lite tid på sig innan den börjar blomma. Ha tålamod. Håller längre om den får lite skugga ibland.

2011-05-27 @ 22:22:52
Postat av: Anders Bohman

Tack för svaret!

I år verkar det bli 21 stycken, så de har tydligen en plats som de trivs på :-)



Trevlig sommar!

2012-06-20 @ 17:55:31
URL: http://www.andersbohman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0