Getingfälla av läskflaskor



Nu har det varit ett par varma dagar och getingarna börjar redan komma på besök.
Först kommer en, som kollar läget, sen kommer två och sedan blir det bara fler och fler.


När det är så fint väder ute, som idag, börjar alla grilla och getingarna är speciellt förtjusta i söta
rätter och vårt grillade kött på trädgårdsbordet. De gillar även rå fisk och fiskrens. Alkoholhaltiga
drycker, saft, sylt och läsk är också favoriter. Man bör nog inte ha någon parfym på sig heller.

Redan nu på våren bör man kolla utrymmen som garaget, vinden, uthus m.m. där getingarna
gärna bygger bo. Man ska ta bort boet när det är litet, sedan blir det svårt.

Jag byggde idag några getingfällor som jag hängde upp lite här och var. Vi får väl se vad
'besökarna' tycker om dem i år.

Vi hade tre tomma plastflaskor, från Cola till saftflaskan.



Jag tog hål med en liten kniv och klippte sedan med en liten sax av den övre delen, som jag
vände upp och ned och satt tillbaka i flaskan. Lite tejp runt och sedan hällde jag outspädd saft,
och några droppar diskmedel i. Diskmedel tar bort ytspänningen så getingarna kan sjunka ner,
annars ligger de bara och simmar på ytan.

Sedan gjorde jag hål på var sida och fäste en ståltråd för upphängning. Se till att ståltråden
kommer genom båda flaskdelarna. Man bör hänga de under tak så att regn inte kan komma i
flaskan. Annars får man köpa fällor i glas som man kan hänga upp och där hålet är på undersidan.

Resultatet blev så här:



OBS! Tejpen kan lossna om det blir riktigt varmt ute. Så det är bäst att häfta ihop
de två plastflaskedelarna med häftapparat och sedan tejpa runt.


Nu när säsongen för getingarna är här så ser fällorna ut så här:






Har dessutom märkt att det fungerar ännu bättre om man häller lite öl och vin i behållarna.
Det tycker de särskilt om.

Men tänk på att med de här fällorna lockar du till dig getingarna!
Det är klokt att inte ha fällorna för nära där man sitter.

Häller du i lacknafta eller thinner eller något klass 3 insektmedel håller du getingarna borta. De
avskyr denna lukt. Men vätskan är brandfarlig!



Kommentarer
Postat av: nella

Hello! ;d

Jag tänkte vara snäll & dela ut gratis bloggdesigner till alla de som vill ha, innan jag börjar ta betalt för de :)

Men för att det här inte ska bli någon lång och jobbigt reklam kommentar så räcker det med att du skriver tillbaka om du är intresserad, så får du mer info då :)



Kram

2010-05-21 @ 00:41:20
URL: http://nellishen.blogg.se/
Postat av: reflect.li

Ja visst är dom jobbiga getingarna, men måste endå säga att du har något där som verkar vara en smart och fungerande sak, framför allt så har alla dom sakerna som behövs hemma:-)..tack för tipset och ha en jätte bra dag..

2010-05-21 @ 12:10:03
URL: http://www.reflect.li

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0