Påsktårta




Bottnar:
190 g mandelmassa
0,5 dl mjölk
6 äggvitor
3 dl strösocker

Smörkräm:
100 g rumsvarm smör
1 dl florsocker
1 ägg



Citronfromage



1 st rund Marängbotten    (eller hemmagjort maräng)


Gör så här:
  • Riv mandelmassan och blanda med mjölken.
  • Vispa äggvitor och socker till ett fast skum och blanda ihop med mandelmassesmeten.
  • Spritsa eller bred ut smeten till 2 runda bottnar på bakplåtspappersklädda plåtar.
  • Grädda bottnarna i mitten av ugnen på 175 grader, cirka 10 minuter.
  • Gör en citronfromage enl anvisningar på förpackningen.
  • Vispa alla ingredienserna till smörkrämen till en lätt och luftig kräm.
  • Blanda ihop med citronfromagen.
  • Fördela smeten på bottnarna och lägg den ena ovanpå den andra.
  • Lägg marängbotten överst.
  • Pudra över lite kakao och dekorera med harar av marsipan och chokladgodis.

Gör marsipanharar:
Köp marsipan på rulle (ICA)



Blanda marsipan med florsocker och forma delarna. Sätt ihop de och måla ögon och
ansiktet med sockerglasyr. (blanda lite kakao i den vita glasyren för att få den brun)

Glasyr:

2 dl Florsocker
1 ½-2 msk Vatten



Kommentarer
Postat av: Linda

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-05-08 @ 14:13:04
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0