Kameuforbia (Euphorbia lophogona)



Många kallar den "sprätt iväg" eller "skvätt iväg" - blomma.
Den förökar sig genom att sjkuta iväg små svarta frön som kan landa i den egna krukan eller
krukor bredvid och då växer ett nytt skott upp. Den är en omtyckt och lättskött krukväxt.

Kameuforbia (Euphorbia lophogona)
är en art i familjen törelväxter.
Den härstammar från Madagaskar.

Kameuforbian kan bli ca 50 cm hög och har en tjock, grön stam, som är fyr- eller femkantig.
Åsarna eller kanterna på stammen är klädda med brun borst.
Bladen är nästan lite läderartade, matta och mörkgröna. De blir upp emot 20 cm långa.
Blommorna är oansenliga, men högbladens blir ljust rosa.
Man finner nästan alltid några småplantor i jorden i krukan, eftersom kameuforbian sätter riktligt
med frön, som den skvättar iväg med en knäpp när de är mogna. Därav namnet.







Till och från finner man denna växt i butikerna,
men främst vandrar den nog från fönsterbräda till fönsterbräda,
eftersom den är så lätt att både odla och föröka.






Ljusbehov: Den blir vackrast på en ljus plats med skydd mot den starkaste solen vår och sommar.

Skötsel:
Ge en riktig rotblöta vid varje vattning, men lär sedan jorden bli torr dessemellan.
Detta är särskilt viktigt på vintern då det annars är stor riksk att man vattnar ihjäl sina växter.
Det är en växt som klarar längre perioder utan vatten. Visserligen kan en del blad falla av, men
det är ingen katastrof för det kommer nya, bara man börjar vattna igen. Vattna med krukväxtnäring
en gång varannan vecka från vår till höst. Resten av året ger man den ingen näring alls.

Den trivs bra i normal rumstemperaturer ner till 12 grader C på vintern.
På våren är det dags att plantera om, men inte förän krukan är full av rötter i stället för jord!

Tänk på att mjölksaften kan ge upphov till hudirritation och även till inflammationer om man får den
i öppna sår eller i ögonen.




Kommentarer
Postat av: Ingmarie Karlsson

Hej

Jag har en sådan sprättiväg, jag undrar om jag kan kapa blomman för den har bara blad på toppen av stammen

Hälsningar Ingmarie

2011-12-02 @ 10:10:20
Postat av: Lennart Johansson

Hej !
En bra skrivning om skvätt i väg. Har ca 70 st i krukor och andra beållare. Är roligt och följa dessa blommors uppväxt. Växer vilt på norra delen av Madagaskar är en endemisk blomma. Har en del frön. Mitt praktexemplar är 125 cm från krukans jord.

2012-06-30 @ 11:39:45
Postat av: Lennart Johansson

Du kan kapa den, men var försiktig för saften.
Blomman startar efter en tid ett nytt liv. Den kan förgrena sig vid "skadan" och bilda en fin krona. Tar två till trer år, sen ser du resultatet

2013-01-11 @ 13:16:39
Postat av: Camilla

Jag har en sprätt iväg som precis som du skriver gått från fönsterbräda till fönsterbräda inom familjen. Min sprätt iväg började må väldigt dåligt förra året och det tog tid gör mig att fatta vad jag gjorde för fel. Jag hade inte gett den ny jord på mycket länge och efter att den tappat nästan alla bladen planterade jag om den. Innan blomman började på dåligt var den riktigt "fertil" genom att sprätta iväg sina frön överallt. Däremot har den inte börjat bilda egna frön än som den kan sprätta iväg. De har ju gått snart 1 år sedan den fick ny jord. Kommer den någonsin att gå nya frön?

2013-10-17 @ 19:58:06
Postat av: PK

Min ''sprättis'' som jag tog över efter min mor har aldrig planterats om och det finns knappt någon jord i krukan men den växer och frodas och är nu ca 140cm hög i kruka på 22cm i diam, den är säkert minst 10-12år gammal, ska jag låta den vara eller ska jag plantera om den i en större kruka?

2013-10-30 @ 14:13:28
Postat av: Camilla

En blomma kan helt plötsligt dö, tyvärr. Det börjar nedifrån.
Blomman ändrar lite färg på stammen. Bladen tappas. Ett försök
med ny jord, näring och rätt vattning är ett försök, men, det verkar hända ibland. En stor blomma gick detta öde hos mig.

2013-12-20 @ 20:22:57
Postat av: Lennart

Omplantering ibland är mitt tips men mycket jord kan behållas. Ger mina större kruka med komplettering av jord. Har ett 20-tal riktigt stora.
Dessa får numera regn- och dräneringsvatten. Blomma på 10-15 år har jag och dessa är väldigt höga. Stötta gärna med en blompinne.

2013-12-20 @ 20:32:26
Postat av: Ewi

Hej! Jag fick min sprätt i väg av min bästis mormor när jag var typ 5 år. En liten planta. Den är idag över 35 år och över 2 meter hög med en ganska liten kruka på 5-7 liter jord. Fint förgrenad och den har fått varierad behandling genom åren. Men min övertygelse är att denna blomma fungerar så bra eftersom jag varken har lyckats vattna ihjäl den eller torka ihjäl den. Idag har jag luftavfuktare till tvättstugan istället för torkskåp och vattnar alla mina blommor med det vattnet. Sommar tid får de även regnvatten.
En liten bisyssla som just sprätt i väg har fått i mitt hem är att mina små barn på 4 och 5 år har tittat på mig när jag sätter frön i kruka och driver upp om våren. Så de började trycka ner frön i köksfönstrets krukor Vilka är just sprätt i väg. Det verkar som frön gror väldigt bra i dessa krukor, vad det nu beror på, men vi får citroner, dadlar, kiwi, granatäpplen, meloner mm i dessa krukor. Ett litet tips.
Lycka till!

2014-02-22 @ 10:22:53
Postat av: Sofia

Den delen som är avkapad, kan jag rota den eller är det bara att slänga? Min vek sig av tyngden och det känns så hemskt att bara kasta bort då den grenat sig så fint på just den delen.

2014-11-18 @ 16:38:55
Postat av: lenh,joha

Hej ! Va synd. Min misstanke är att den inte rotar sig tyvärr blir nog så att delen torkar. Men gör ett försök med rotning och delge oss försöket. Blir intressant att se. Detta försök har jag aldrig gjort.

2014-11-22 @ 11:57:02
Postat av: Lennart

Hej ! Va synd. Min misstanke är att den inte rotar sig tyvärr blir nog så att delen torkar. Men gör ett försök med rotning och delge oss försöket. Blir intressant att se. Detta försök har jag aldrig gjort.

2014-11-22 @ 11:57:46
Postat av: Gunvor A

Jag har en som nu är ca 7 år . Den fick en förgrening långt upp och är nu så tung att den böjer sig ned mot blombrädan . Den är
115 cm från topp till jordytan. Jag stöttar den med flera blompinnar. Nu har den börjat hänga med att bladen hänger rakt ned. Har vattnat den efter uttorkning och tänkte kapa den . Tror ni att den överlerlever ? Den har gett mig massor med skott som jag delat ut till höger och vänster.

2015-05-14 @ 20:47:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0