En vitaminkick i vintermörkret

Så här i vintermånaderna är det bra med extra vitaminer för att hålla sig frisk.
Det finns gott om frukter i matbutikerna, så det är bara att göra sig en god fruktdrink i mixern
då och då. Just nu är det extrapriser på frukt i många butiker.

Gjorde en åt mig idag.

Jag använde mig av banan, äpple, mandarin, vindruvor, mandlar och chokladströssel.
Men man kan ta egentligen vad som helst och blanda i mixern. Denna här är som "godis".



Sedan är det bara att skala de, dela de i små bitar och blanda allt i mixern.



Resultatet blev så här och den var riktigt god.



Men har du ingen mixer går det även bra att göra en fruktsallad av det. Blanda allt i en skål och
låt stå en stund i kylen. Sedan är det bara att mumsa i sig.

Mandlarna byter jag ibland mot valnötter eller hasselnötter, chokladströssel byter jag mot riven
blockchoklad, av frukterna tar jag vad jag har hemma. Ananas är också god att ha i. Det går
att variera.



Kommentarer
Postat av: Gunilla Andersson

delar med mig av en huskur för torra skrovliga vinterhänder. Tag i handflatan 2-3 teskedar strösocker. Häll försiktigt på så mycket av någon matlagningsolja att sockret blir "blött" gnugga händerna en stund med massan. Skölj händerna i ljummet till varmt vatten. Döda hudceller tas bort och oljan ligger i en tunn film på händerna. I värsta vintern gör jag det här ett par gånger i vecka plus handkräm så ofta som möjligt. Hoppas att det hjälper fler än mig.

2012-02-07 @ 15:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0