Mitt plommonträd



För fem år sedan fick jag ett plommonträd i födelsedagspresent av goda grannar som jag planterade
efter alla konstens regler bredvid huset.



De första två åren hände det inte mycket. Det växte lite på längden men inga blommor och inga
frukter heller. Jag som älskar plommon och längtade efter att kunna baka plommonkaka och göra
plommonmos. Då kom jag på att det kanske behövde en liten beskärning och året därpå hände
det att blommorna och 5 frukter visade sig. Då förstod jag att trädet var på G. Året därpå kom det
30 plommon! Vilken lycka! Förra året kom det däremot inte så många blommor och bara några
få plommon. Nu, i år, är trädet fullt med blommor och jag hoppas att det blir massa med plommon.
Vi får väl se. Återkommer med bilder på hösten.

Nu undrar du säkert vad det är för plommonträd.
Det är ett Prunus domestica 'Victoria'





Växtsätt: Svagväxande med hängande grenar
Avkastning: Extremt tidigt och rikligt, måste kartgallras
Frukt: Medelstor, oval. Grundfärg gul med aprikosorange täckfärg överdragen med tunn dagg.
Smak: Gult fruktkött med svag syra, väl mogen med god arom
Ätmogen: Slutet av september
Härdighet: Zon 1-4
Pollensorter: Självfertil

Plantering och skötsel
http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/frukttrad/plommon.php




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0