Spareribs à la Chicago (grillade revbensspjäll)



I Chicago kan man äta jätte goda Spare ribs och när jag var där frågade jag hur de bar sig åt.
Sedan dess har jag lagat de här hemma och de är uppskat av hela familjen. Nu under sommaren
är de perfekta att lägga på grillen, annars är det ugnen som gäller.

Du behöver:
1 rad tunna revbensspjäll
salt
vatten
ev lagerblad och peppar
Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce
(med eller utan Hickory)



Gör så här:
  • Lägg revbensspjällen i en stor kastrull.
  • Täck med vatten och koka upp under lock.
  • Skumma väl.
  • Tillsätt salt, lagerblad och peppar och låt revbensspjällen koka på låg värme tills de blir mjuka.
  • Häll av och ta upp revbensspjällen.
  • Låt svalna något.
  • Du kan också låta de svalna i vattnet till nästa dag.
  • Innan grillning ska de penslas med barbecue saucen på båda sidorna.
  • Grilla tills de känns lagom bruna.
I Chicago serveras spare ribs med coleslaw men här hemma brukar jag
servera de med pommes frites och en god sallad. (och kanske en kall öl)
Men ibland tar jag mig tid att göra en coleslaw.


OBS:
När de säljer revbensspjäll till extrapris brukar jag köpa en eller några paket och koka de genast.
Sedan förpackar jag de kokade spjällen i plastpåsar och fryser in de. Sen är det bara att ta fram en
påse innan grillningen och pensla på.
Smaklig måltid!


Trackback


RSS 2.0