Koka ägg


I min kokbok står det så här:
Äggen kan läggas antingen i kokande eller i kallt vatten.
Vattnet bör helt täcka äggen.
Under koktiden bör vattnet sjuda, inte stormkoka.
Koktiden tas från det vattnet börjar sjuda.

Koka Ägg

i kokande vatten
i kallt vatten
Löskokta ägg
3 - 5  min
1 - 2  min
Halvhårda ägg
6 - 7  min
4 - 5  min
Hårdkokta ägg
10 - 12 min
7 - 8  min

I kokande vatten sänker man försiktigt ner äggen ett i sänder med hjälp av en sked.
Skall många ägg kokas på en gång, kan man sänka ner dem i ett durkslag eller sil.
Spola de kokta äggen genast i kallt vatten efter kokningen. Kokningen avstannar då
snabbt och skalet släpper lättare.
Hårdkokta ägg som skall skalas bör ligga i kallt vatten tills de är kalla.
Ibland uppträder en mörkfärgning runt äggulan, framför allt på lagrade ägg som
hårdkokas. Denna mörkfärgning, som beror på en förening av svavel-väte och järn,
ser inte så aptitilig ut men är ofarlig.

Kocken Oskar skriver så här:
"Det brukar ju sägas om noviser i köket att 'de inte ens kan koka ägg'.
Ett uttalande som jag skrattar gott åt! Ägg ska nämligen inte kokas, de skall sjudas!
De som tror det är lätt att 'koka' ägg så de blir goda, tror fel.
Följande anser jag vara det Enda Rätta Sättet att göra 'kokta' ägg:
  • Tag fram önskat antal ägg.
  • Om ni förvarar äggen i kylskåp så värm dem under varmvattenkranen
  • en liten stund så de antar rumstemperatur.
  • Koka upp vatten som täcker äggen helt.
  • Vrid ner värmen så att vattnet ligger precis under kokpunkten.
  • Lägg i äggen och stäng av plattan.
  • Vattnet skall nu nätt och jämnt sjuda.
  • Sjud äggen i exakt 10 minuter.
  • Spola äggen omedelbart med kallt vatten!
Äggen blir mycket goda med denna metod. Kokar man ägg blir vitan seg och oaptitlig,
sjuder man dem blir vitan mycket saftig men ändå fast och gulan krämig."

Nu tror jag ju att tiden varjerar från ägg till ägg och det
beror på storlek av ägget och hur färskt det är men

Jag frågade några av mina vänner hur de kokade sina ägg och fick då de här svaren:

"Att koka ägg är en konst....i jobbet kokar jag c:a 30 ägg åt gången, ner med äggen när
det kokar livligt, när det börjar koka igen (äggen kyler ner vattnet), efter exakt fem minuter
tar jag upp alla med en hålslev, kyler inte av med kallt vatten, fått mycket beröm för "mittemellan"
ägg av mina gäster.....nästan svårare att koka två, faktiskt, då blir dom lätt överkokta
med min metod.....
"

"...jag lägger äggen i kallt vatten i en kastrull, när det börjar koka, så ska de göra det i 4 min,
då är de krämig i mitten...
"

"...jag kokar upp vatten, lägger i ägget o låter det koka i 6 min.
Sen får kallt vatten stoppa processen. Ägget är då krämig i mitten


"...jag köpte mig en elektrisk äggkokare! Helt underbar, äggen blir precis som man vill ha de!
Ingen krångel ! Helt perfekt!
"

Hur gör du?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0