Om att vara i tonåren (puberteten)

 

 

Som person går du från att vara ett barn till att bli vuxen och får fler rättigheter

men det sker inte över en natt.

Du har ena benet i vuxenlivet och det andra benet

kvar på barnnivån…..

Det händer mycket i din kropp och runt omkring den.

Kraven och förväntningar från andra och dig själv ökar.

De kan bli stressande och svåra att leva upp till.

 

Kompisar, intressen och funderingar på vem du är

och hur du ska vara och se ut känns viktigare än både skola och familj.

 

Du kommer att bilda dig en egen åsikt i en mängd olika frågor

som politik, framtid och livsåskådning.

 

Hur du ska vara, uppträda och tänka krockar ofta

mellan dina föräldrarna, dina kompisar och dig själv.

 

Allt blir en mix av tankar, känslor och beteenden

som kan växla från dag till dag,

upp och ned.

 



Hur är det då för flickorna

 

Det är olika för flickor när puberteten startar och när den slutar men för de flesta inträffar den mellan nio och elva år.

 

Könshormoner i din kropp startar en förändring och håller på under flera år.

 

Ofta börjar man helt plötsligt växa fort. Du kan växa upp till 10 cm under ett år.

Vad som sedan händer är olika från person till person.

 

Antingen börjar brösten växa, oftast är det bröstvårtan som först förändras och sedan växer själva bröstkörteln till. En del upplever att brösten blir ömma och gör ont vid beröring. Brösten växer olika fort men storleken brukar jämna till sig med åren.

 

Eller så börjar hårstråna på vulvan eller under armarna växa. I början är det bara några hårstrån men med tiden blir de tätare och lockigare. Man börjar också svettas mera.

 

Hur stora bröst och hur mycket hårväxt man slutligen får är individuellt och beror på arvsanlag. För att få en fingervisning om hur slutresultatet kommer att bli kan man titta på sin mammas eller andra kvinnliga släktingars kropp.

 

Slidan förändras under puberteten och man får en lätt flytning. Den skyddar mot infektioner och håller slemhinnorna friska och fuktiga. En normal flytning är genomskinlig eller ser ut som filmjölk och den luktar inte illa men den kan ha en syrlig doft. Alla kvinnor har mer eller mindre rikliga flytningar. Ibland ligger flytningen kvar i slidan så att man inte märker den utåt.

 

Mensen kommer någon gång mellan 9 och 16 år. Genomsnittsåldern är runt 12-13 år. Äggstockarna släpper då iväg ett moget ägg genom äggledaren till livmodern. Om ägget inte blir befruktat av en spermie stöts det ur kroppen tillsammans med slemhinna i form av mens. Att ha mens innebär att man kan bli gravid om man har oskyddat sex.

Många flickor oroar sig för att det skall komma mycket blod första gången. I själva verket kommer blodet ofta långsamt. Det är bra att ha några bindor i väskan om man skulle få mens i skolan, annars har skolsyster. En del får brunaktiga flytningar innan den riktiga mensen kommer.

Mensen pågår oftast mellan tre och åtta dagar. I början är den ofta oregelbundet. Det kan ta flera år innan mensen kommer en gång i månaden. Vid mens så behöver man använda något mensskydd, typ binda eller tampong. De flesta börjar med binda och vissa går sedan över till tampong. Ett sätt för en flicka att ta reda på när hon kan tänkas få sin första mens är att fråga sin mamma.

Fick mamma mens sent är chansen stor att även flickan får den sent och fick hon den tidigt får antagligen flickan den tidigt också. Många flickor funderar på hur de skall berätta för mamma att de har fått mens. Mammor till tonårsdöttrar brukar gå och vänta på att den skall komma. Har den kommit så vet ofta mamma redan om det genom att hon har hittat blodiga trosor i tvätten eller märkt att bindorna minskat.

 

Hur är det för killarna

 

Killarna börjar när dom är mellan 11 och 16år. Som kille i puberteten kan man märka att händer och fötter växer extra snabbt och att rösten förändras eller att man får finnar. Man får också mer muskler och det gör till exempel att överkroppen blir bredare. Som kille växer man oftast som mest när man är mellan 14 och 16 år.

 

Testiklarna börjar växa, även om man själv inte märker det. Det brukar vara när man är omkring elva år. Efter ett tag börjar pungen och penisen växa och pungen får en mörkare färg. Hur mycket penisen växer är olika från person till person. Även de inre könskörtlarna som kallas prostata och sädesblåsorna växer. Förhuden vidgas och blir större och under förhuden börjar smegman, en vitaktig smörjande vätska, bildas. (Smegma är en fet massa som bildas innanför förhuden på en ung mans penis. Det är viktigt att försöka tvätta rent ordentligt med en mild tvål och mycket vatten eftersom det annars kan bildas bakterier i det.)

 

Testiklarna kan vara lite ömma under tiden de växer och det brukar vara tecken på att de börjat bilda spermier. Under puberteten är det vanligt att man får utlösning på natten när man sover. För en del kan det hända bara någon enstaka gång medan andra får nattliga utlösningar under flera års tid . Håret börjar växa vid penisroten och ökar sen mot ljumskarna, över pungen och i en sträng upp mot naveln.

 

Struphuvudet och stämbanden växer i början av puberteten. Det kan göra att man får svårt att kontrollera rösten, men ofta är det inte något som andra eller man själv märker så mycket av. Rösten kan ibland låta lite skrovlig eller växla mellan ljusare och mörkare. Så småningom blir rösten mörkare och djupare och man får sin vuxna röst.

 

Killar får också kraftigare hår under armarna och i ansiktet. Skäggväxten brukar starta på överläppen och sprider sig sen till kinderna och hakan. Många får också mer och kraftigare hår på armarna, benen, bröstet och ryggen. Hos en del kan hårväxten fortsätta att öka långt upp i vuxen ålder.

 

Under puberteten blir håret på huvudet snabbare fett än tidigare. Det beror på att talgkörtlarna tillverkar mer fett. Därför kan man behöva tvätta håret oftare än vad man gjort tidigare.

 

När man blir könsmogen ökar också lusten och längtan efter sex. Även om man har onanerat redan när man var yngre är det oftast under puberteten som de flesta börjar onanera mer medvetet. Många tänker oftare på sådant som har med sex att göra och det är vanligt att man börjar fundera på hur det kommer att kännas första gången man ska ha sex med någon annan.

 

Tankarna på sex gör också att man lätt får stånd. Ibland händer det utan att man själv förstår varför. Det kan till exempel vara när man sitter på en buss som skakar eller när man cyklar på en grusväg. Skakningarna gör att det går signaler direkt till penisen, utan att de går förbi hjärnan. Det kan kännas pinsamt och man kan lätt tro att man är ensam om att få stånd ofrivilligt, fast det egentligen är mycket vanligt .

 

Killars bröst förändras liksom tjejers i puberteten. Nästan hälften av alla killar i 14-15-årsåldern får bröstkörtlar som visar sig eller som känns som en liten knöl under ena eller båda bröstvårtorna. Bröstkörtlarna kan även kännas lite ömma, men det är helt ofarligt.

 

Precis som håret snabbare blir fett så blir även huden det. Det beror på att talgkörtlarna producerar mer fett än tidigare, ibland mer än vad som egentligen behövs. Man märker det genom att huden blir glansig, särskilt runt näsan och i pannan, men också på kinderna och ryggen. Att huden blir fetare kan leda till att man får finnar och pormaskar.

 

Man börjar också svettas mer under puberteten, därför är det viktigt att man tvättar sig varje dag. Om man tycker att det behövs, kan man också använda deodorant under armarna.


Det kan skilja 6-7 år i mognad mellan en tjej och en kille i samma klass eftersom killarna utvecklas mycket senare än tjejerna.

 

**************************************


Hoppas ni har fått några frågor besvarade.

 

Skriv gärna om vad som är roligast och vad som är det bästa med att vara tonåring och vad som är det jobbigaste.

 

Kram

Mormor

 

 

Hittade en fin dikt om just tonåren:

 

Låt mig få vara en trotsig tonåring -
Jag kommer att bli vuxen...
Låt mig få skrika och springa min väg -
jag kommer att återvända...

Låt mig få hitta min egen väg -
jag kommer ändå att söka...
Låt mig få snubbla -
jag kommer att resa på mig...

Låt mig få deppa -
jag kommer att bli glad igen...
Låt mig få ha hemligheter -
jag kommer att berätta dem sen...

Låt mig få prata när jag behöver det -
jag kommer inte att klara det annars...
Låt mig få gå när jag är redo,
men släpp mig inte helt...

Låt mig få komma igen och vara liten,
när jag inte vill vara stor...

 



Kommentarer
Postat av: Robert

hej jag är en kille på 24år som håller på med styrketräning men undrar om musklerna blir mindre om man får utlösning asså om man inte ska onanera om man styrketränar om det påverkar mina muskler eller om det inte är någon fara snälla skriv tillbaka till mig jag är så orolig över detta skriv till min e-mail [email protected]

2011-03-09 @ 11:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0