Mormors husmanskost jämfört med dagens husmanskost



Hittade en bra artikel av Anna Hallén. Ska citera henne lite:

"Nja, äter vi verkligen husmanskost? Hur ser det ut på våra tallrikar idag? Vad är skillnaden? Vad har hänt?

Mormors potatismos: Gjort av kokta potatisar med fetmjölk med riktigt smör.

Dagens: I värsta fall pulvermos (Rena sockerlösningen med E nummer i) eller hemmagjord med lättmjöl och margarin. (Hualigen igen)


Mormors korv: Fet korv med massa kött i.

Dagens: Nästan fettfri med ynka lite kött i. Proppfull med potatisflingor, stärkelse, dextros, mjöl och ibland till och med rotfrukter!!! Det är ju förklädda mackor i korvfodral!


Mormors ris: Nja, i alla fall när hon var vuxen. Inte åt hon det som barn inte. Men i alla fall. Hon kokade riset i 40 minuter. Långsamt i kastrullen – långsamt i magen.

Dagens: 5 minutersris i färdiga små praktiska påsar. Snabbt i kastrullen – socker i kroppen på nolltid!  ......."

Läs mera på:
http://www.annahallen.se/mormors-husmanskost-vs-dagens-husmanskost

Det är en bra artikel och det får en verkligen att tänka efter. Kanske inte all mat som säljs idag är bra för våra kroppar och vår hälsa. Vi tar oss alldeles för lite tid till matlagningen och stressa för mycket. Som ett brev på posten kommer sedan sjukdomarna.

Nu är ju jag en mormor och tar mig tid till matlagningen idag, men även jag föll för det "snabba sättet" när jag var yngre och la min tid på annat. Det är kul att laga mat och det finns fortfarande tillgång till bra råvaror. Barnen behöver dessutom bra mat för att orka med skolan och den stress som finns i dagens samhälle. Det finns en uppsjö av husmanskost-recept och ger man sig bara lite extra tid är maten mycket godare och sundare. Hoppas att ni unga mödrar tänker till lite extra när det gäller maten. För er egen hälsas skull och för barnens.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0