Halsfluss (tonsillit)



Det är då inte roligt när man drabbas av halsfluss.

Halsfluss förorsakas av bakterier, oftast streptokocker.

Halsmandlarna (tonsillerna) svullnar, blir röda och är ofta försedda med varproppar.
Halsen smärtar, särksilt vid sväljning. Febern stiger ofta till 39-40 grader och man
får kraftiga frysningar. Efter något dygn svullnar halslymfkörtlarna och blir ömma,
och om tillståndet inte behandlas kan infektionen sprida sig till huden på halsen, som
blir röd och svullen.

Tungan blir ofta full av små röda prickar (smultrontunga). I vissa fall uppkommer
en förändring i huden med tättsittande röda prickar, en reaktion mot streptokocktoxinet
som benämns scharlakansfeber. När infektionen botas fjällar huden.

Om infektioenen sprider sig från tonsillerna ut i mjuka gommens vävnader får man en
svullnad, som efter något dygn kan avgränsas till en halsböld.


Behandling

Halsfluss
förorsakad av streptokocker är ett allvarligt tillstånd, som skall behandlas
med penicillin.

Halsböld måste oftast behandlas med både penicillin och kirurgiskt öppnande av bölden.

Upprepade tonsilliter som inte botas av antibiotika kan medföra kroniska förändringar i
tonsillerna, kronisk tonsillit. Tonsillerna (halsmandlarna) måste då ibland avlägsnas
på kirurgisk väg.


Om du har fått det - KRYA PÅ DIG!


Kommentarer
Postat av: Angelica - fyrbarnsmamman

ja usch det är inte alls skoj att åka på det där

2010-04-14 @ 13:13:37
Postat av: Ellen

min hals började göra fruktansvärt ont i lördags eftermiddag,och jag trodde det var bara 'ont i halsen' men sedan så sökte jag på halsfluss och där stog det att det kunde bli sådana 'gula prickar' på halsmandlarna och så . Så jag jag gick till min segel och kollade, så hade jag det ! ;(

2010-10-18 @ 12:49:59
URL: http://sockertozz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0